7 tips om je hoofd leeg te maken

Gepubliceerd op 12-02-2018 12:17

7 tips om je hoofd leeg te maken

Het is bijna voorjaarsvakantie. Ook de carnaval is in zicht. En dat betekent dat je misschien wel op vakantie gaat of een paar dagen vrij hebt genomen. De ideale tijd om even je freelance bezigheden van je af te schudden, om straks weer als herboren aan het werk te gaan. Graag geven wij je 7 tips om je hoofd leeg te maken.

1. Doe niets
Stel jij je tijdens je vakantie het doel om 5 boeken te lezen, een excursie te doen of een duikcursus te volgen? Durf gewoon eens op een ligbed te liggen of lekker relaxt naar het zwembad te gaan. Word jij al zenuwachtig bij dit idee? Probeer toch door te zetten. Dit is namelijk de eerste stap naar mindfulness. Oftewel, leven in het hier en nu zonder dat je je gedachten de vrije loop laat gaan die voor stress kunnen zorgen.

2. Wees minder kieskeurig
Ga jij op vakantie altijd op zoek naar het beste restaurant, het perfecte hotel of het mooiste strand? Uit onderzoek is gebleken dat mensen die op zoek zijn naar perfectie, de zogenoemde maximizers, níet het gelukkigst zijn. Mensen die genoegen nemen met ietsje minder zijn bovendien minder tijd kwijt met het zoeken naar de beste alternatieven.

3. Ruim op
'Een opgeruimd huis is een opgeruimd hoofd.' Wie kent deze spreuk niet? Opruimen en schoonmaken is de eerste stap naar een minder gestreste geest. Vergeet ook jouw digitale leven niet. Zorg dat je je foto's op je telefoon voor je op vakantie gaat ordent, zodat je veel ruimte hebt voor je vakantiefoto's en -filmpjes. Vergeet ook niet om je inbox op te ruimen.

4. In het hier en nu
We zeiden het al bij het eerste punt: mindfulness brengt rust in je leven. Geluksmomenten beleef je in het hier en nu, door gewaarwordingen en indrukken te accepteren zoals ze zijn. Probeer je gedachten uit te zetten, want deze zorgen ervoor dat je geen rust in je hoofd krijgt. Lukt dit niet? Focus dan op je ademhaling; adem in, adem uit en probeer waar te nemen met je zintuigen. Geniet van het moment!

5. Beweeg
Sporten brengt je geest in topconditie. Het zorgt ervoor dat je minder stress ervaart, een beter geheugen krijgt, je concentratie verbetert en minder angstig bent. Al vanaf 2 tot 3 keer per week lekker wandelen word je scherper. Trek er dan ook tijdens je vakantie eens een keer lekker op uit, trek een paar baantjes in het zwembad en duik daarna weer lekker op je ligbed.

6. Trek de natuur in
Wist je dat de natuur een stressverlagende werking heeft? Uit onderzoek blijkt dat we zelfs als we alleen naar een poster van bijvoorbeeld een waterval kijken, rustiger worden. Trek er dan ook eens lekker op uit in de bergen tijdens je vakantie of ga een dagje naar het strand.

7. Maak een to do-list
Krijg je ondanks al deze tips geen rust in je hoofd. Schrijf dan de ideeën en gedachten die je ervaart op. Probeer hooguit 18 minuten per dan hieraan te besteden. Zo kun je je gedachten makkelijker loslaten.


Gerelateerde artikelen